MniejEkranu logo

MniejEkranu.pl_Logo

Czy korzystanie z komputerów rozwija kompetencje cyfrowe?

Written by Janusz Wardak on piątek, 05 wrzesień 2014.

Postawione w tytule pytanie można byłoby uznać za całkowicie absurdalne – wydaje się przecież oczywiste, że im więcej korzystamy z narzędzi informatycznych, tym sprawniej się nimi posługujemy. że wcale nie jest to takie oczywiste.  

W badaniu PISA Digital Reading z 2009 roku, przeprowadzonym na dużej grupie 15-latków z krajów OECD, sprawdzano m.in. jaki wpływ ma korzystanie z różnych technik informatycznych na tzw. „czytanie cyfrowe" (m.in. szybkość przeglądania stron internetowych, wyszukiwania i analizy informacji itp.). Zaskakujące jest, że w przypadku niemal wszystkich rodzajów aktywności na komputerach szkolnych widoczna jest zależność "im więcej, tym gorzej"! Widać to bardzo wyraźnie na powyższym wykresie.

W jaki więc sposób uczniowie zdobywają kompetencje cyfrowe? Jest przecież jasne, że do tego potrzebne jest korzystanie z komputera. Okazuje się, że bez porównania bardziej efektywne jest pod tym względem korzystanie z komputera w domu. Poniższy wykres obrazuje zależność wyników testu PISA Digital Reading 2009 od częstotliwości różnych czynności, wykonywanych na komputerze w domu. Warto jednocześnie zauważyć, że przy bardzo intensywnym korzystaniu z komputera (codziennie) także widoczny jest spadek wyników testów.

 

Oczywiście nie należy wyciągać z tego pochopnych wniosków, jakoby regularne korzystanie z komputera poprawiało wyniki w nauce. Przypominam, że w tym badaniu oceniano tylko rozwój kompetencji cyfrowych w relacji do częstości korzystania z komputera. Jeśli chodzi o ogólne wyniki testów edukacyjnych (PISA i nie tylko) sprawa wygląda już inaczej. Ale o tym w innych artykułach na blogu. 

blog comments powered by Disqus